اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۱۳۰۳۰۶
فوتبال ایران زیر بلیت قطر
بحران دیپلماسی در عرصه مدیریت فوتبال ایران در روزهای اخیر بیش از هر زمان دیگری باعث دلخوری اهالی فوتبال شده است.
۱۲:۱۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
وانانیوز|

ایران فوتبالی دارد که سال‌ها به لطف کی‌روش و شاگردانش بر قله آسیا ایستاده و همه تیم‌های قاره‌ کهن از آن می‌ترسند. از طرفی دیگر اما فوتبال کشور مدیرانی دارد که هیچ‌گونه تأثیرگذاری خاصی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا ندارند! این در حالی است که یکی از نواب رئیس AFC علی کفاشیان است. داستان جنجالی مناقشه سیاسی فوتبالی غرب آسیا بین کشورهای عربستان و امارات با قطر به قدری در ماه‌ها و هفته‌های اخیر سروصدا به پا کرد که باعث ناامیدی مردم فوتبال دوست‌ایران شد. چون قطر توانست مقابل فشار و لابی سنگین عربستان و امارات ایستادگی کند اما ایران نتوانست و این فصل هم برخلاف وعده‌های نادرستی که مدیران فدراسیون فوتبال داده بودند، بازی باشگاه‌های ایرانی و عربستانی در کشور ثالث باید برگزار شود.

 

قدرت‌نمایی قطر مقابل ائتلاف عربستان و امارات

عربستان پس از این‌که مناقشات سیاسی بین ایران و این کشور را به زمین فوتبال کشاند،‌ به دنبال این بود که به دلیلی مشابه در فصل ٢٠١٨ لیگ قهرمانان آسیا را به بهانه این‌که در خاک قطر تیم‌های این کشور از امنیت کافی برخوردار نخواهند بود،‌ بازی با قطری‌ها را نیز در کشوری ثالث برگزار کند؛ درست مانند همان اتفاقی که در دو فصل اخیر به فوتبال ایران تحمیل کرد. اماراتی‌ها هم که در عرصه سیاسی دنباله‌رو سعودی‌ها هستند، تمایل داشتند بازی با تیم‌های قطری را به کشوری دیگر ببرند و روی تصمیم خود با توجه به ائتلاف با عربستان اصرار داشتند. عربستان و امارات و رسانه‌های آنها در این مدت فشار زیادی را به کنفدراسیون فوتبال آسیا وارد و تهدید کرده بودند اگر رأیی غیر این خواسته صادر شود از رقابت‌ها کناره‌گیری می‌کنند؛ اما قدرت دیپلماسی قطر و اسپانسرینگ شبکه‌های تلویزیونی این کشور که بزرگترین حامی مالی AFC هم به حساب می‌آیند و به خاطر میزبانی جام‌جهانی حمایت فیفا را هم همراه خود دارند، به ائتلاف عربستان و امارات چربید و AFC رأی به برگزاری تیم‌های قطر با عربستان و امارات به صورت رفت و برگشت در خاک این کشورها داد.

 

جایگاه نامناسب ایران در تصمیم‌گیری‌ها

قطر به خاطر قدرتی که به آن اشاره شد، خیلی زود توانست به خواسته خود برسد و در این مدت نهاد حاکم بر فوتبال آسیا را هم تهدید جدی کرده بود که در صورتی که زیر بار فشار عربستان و امارات برود، نه ‌تنها تمام حمایت‌های مادی و معنوی خود را قطع خواهد کرد بلکه به فدراسیون جهانی فوتبال و دادگاه بین المللی ورزش به خاطر دخالت‌دادن سیاست در ورزش شکایت خواهد کرد و این تهدید و فشار جواب داد و آنها از حق خود دفاع کردند؛ برخلاف ایران که در دو فصل گذشته هیچ کاری مقابل لابی سعودی‌ها نتوانست انجام بدهد و مجبور شد به برگزاری بازی در کشور ثالث تن بدهد. بدتر اینجاست که در جریان درگیری‌های اخیر هم رسیدگی به پرونده سیاسی ایران و عربستان هیچ جایگاهی بر خلاف ادعای مدیران فدراسیون فوتبال که قبلا از پیروزی و دستاورد بزرگ حرف زده بودند، نداشت و رأی نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به خوبی نشان داد که دستور جلسه و جزییات حکم مربوط به مناقشه عربستان و امارات با قطری‌ها بوده است.

 

استعلام از AFC درباره گزارش ناظر امنیتی

به نظر می‌رسد مدیران ورزش و فوتبال ایران در این مدت منتظر بودند تا تکلیف پرونده دعوای عربستان و امارات با قطر مشخص شود؛ البته از همان نخست مشخص شده بود که کشور میزبان جام‌جهانی ٢٠٢٢ در این پرونده برنده خواهد شد و به همین ترتیب ایران تصمیم گرفت منتظر اعلام رأی به نفع قطر بماند و به وسیله آن بتواند با مراجعه به فیفا و دادگاه‌های بین المللی به AFC و عربستان اعتراض کند. فدراسیون فوتبال در همین رابطه اخیرا در نامه‌ای رسمی به مقامات AFC درباره گزارش ناظر امنیتی این نهاد که اخیرا سفری به ایران داشت تا شرایط را بررسی کند، استعلام گرفته و خواهان جواب آن شده است. حمیرا اسدی رئیس روابط بین الملل فدراسیون دیروز اعلام کرد که ناظر AFC در تهران به آنها اعلام کرده که در کشور امنیت کامل برای برگزاری مسابقات برقرار است اما نمی‌دانند که گزارش نهایی ارسال‌شده به کنفدراسیون چه بود است. گفته می‌شود مدیران فدراسیون تصمیم دارند با در اختیارگرفتن این گزارش رسما با اتکا به آن‌که امنیت در ایران را تأیید می‌کنند مذاکرات با فیفا و دادگاه بین المللی را آغاز کنند.

 

جبران کمبودها با قطر!

فوتبال ایران با تمام اعتبار و افتخاراتی که در آسیا دارد به نظر می‌رسد که زیر سایه قدرت قطر قرار گرفته است و برای حل مشکلات خود دست به دامان این کشور همسایه شده است. باشگاه‌های ایرانی هم دوحه قطر را به‌عنوان کشور میزبان بازی‌های خود مقابل تیم‌های عربستانی انتخاب کرده‌اند که این مسأله هم در نوع خود عجیب است. اخیرا حتی مهدی تاج سفری هم به دوحه و با مقامات فوتبالی قطر مذاکراتی داشت؛ برای همکاری ایران در میزبانی جام‌جهانی تفاهمنامه امضا کرد و قرار شد قطر از جزیره کیش هم برای مسابقات و میزبانی تماشاگران استفاده کند‌و‌ساخت و سازهایی آن‌جا داشته باشند. همین مسأله باعث شده انتقادهایی از عملکرد مدیران فدراسیون مطرح شود که کمبودها و ضعف‌های خود را با بردن نام ایران زیر سایه قطر می‌خواهند جبران کنند.

منبع: همشهری
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین